Activiteiten

PO: De Erasmustrip

In samenwerking met JINC, het Erasmus University College (EUC) en onafhankelijk filosofe Ruby Knipscheer is de Erasmus Taaltrip ontwikkeld voor kinderen van 8-10 jaar. De klas wordt in groepjes van 5-6 leerlingen onder begeleiding van leerlingen rondgeleid langs bekende historische plekken van Erasmus. De leerlingen krijgen te horen waarom Erasmus zo beroemd is geworden en waarom zelfstandig denken, de vrijheid van meningsuiting en tolerantie richting anderen belangrijke waarden zijn.

Onderwijl vergroten de kinderen hun woordenschat. De trip brengt de leerlingen langs EUC, het Erasmus standbeeld, het Erasmus geboortehuis, de Laurenskerk en de Erasmus Experience in de Bibliotheek Rotterdam. Er is ook een voorbereidende en afsluitende les voor in de klas waar de leerlingen o.a. een eigen gedicht leren schrijven. Deze lessen van de Erasmus Taaltrip volgen de vier stappen van de woordenschatsdidactiek.
hrijving). Er is ook een voorbereidende en afsluitende les voor in de klas waar de leerlingen o.a. een eigen gedicht leren schrijven. Deze lessen en Erasmustrip volgen de vier stappen van de woordenschatsdidactiek.

VMBO: Bliksemstages

‘Bliksemstages’, uitgevoerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en het Erasmsu Medisch Centrum (EMC) in samenwerking met JINC en ZDSD, richt zich op het vergroten van taalvaardigheid en het ontwikkelen van burgerschap. JINC, EUR en ZDSD willen ervoor zorgen dat vmbo-jongeren met minder solide bagage de vaardigheden en het zelfvertrouwen ontwikkelen om hun dromen waar te maken. In de Bliksemstage bij de EUR (3 uur) staat het gedachtegoed van Erasmus centraal. EUR-medewerkers (wetenschappelijke docenten) en vmbo-leerlingen worden hierbij aan elkaar gekoppeld. In aansluiting op enkele korte filmpjes waarin hun nieuwsgierigheid en interesse worden gewekt, zijn er een aantal opdrachten/ stellingen waarover wordt gedebatteerd: ‘Ik mag zeggen wat ik wil’, ik mag doen wat ik wil’, ’als ik alles zou kunnen doen wat ik wil, wat voor beroepen zou ik dan willen doen’, ‘hoe kan ik mijn dromen waarmaken/bereiken?’ De leerlingen leren ook dat je meer bent dan een functie binnen een bedrijf. In het project laten we zien dat het belangrijk is om deel te nemen aan een gemeenschap binnen de organisatie en tonen we spelenderwijs de verschillende facetten van de Erasmus Universiteit.

Ook wordt er aandacht besteed aan de mogelijkheid van jongeren in de lagere onderwijsgroepen om verschillende schoolopleidingen zogenaamd te ‘stapelen’.  Gepraat wordt met studenten die na het VMBO zijn doorgestroomd naar de HAVO en / of VWO, dan wel via het colloquium doctum op de universiteit terecht zijn gekomen. Hiermee wordt de kloof tussen lager en hoger opgeleid minder groot en wordt een bezoek aan de universiteit een toekomstvisie.

De nu ontwikkelde bliksemstages zijn uitgebreid getest en worden door de leerlingen zeer gewaardeerd. De effecten worden deskundig geëvalueerd door de Erasmus Universiteit en de organisatie ‘Cigarbox’.

Inmiddels is de Bliksemstage ook uitgebreid naar het Erasmus Medisch Centrum. In deze stage staat naast Burgerschap en Inclusie, ook de ontwikkeling van jongeren in (v)mbo opleidingen centraal vanuit een focus op werken in de zorg. Tijdens de stage maken groepen van 8 tot 12 jongeren kennis met de facilitaire beroepen die een zo complex ziekenhuis als het EMC draaiend houden. Denk aan het hygienisch houden en opdekken van de bedden, het reinigen en uitdelen van de werkkleding en het met de hand sorteren van de kleine postpakketjes met medicijnen. De eerste stage is met succes gestart begin november 2023, en kreeg van de leerlingen het cijfer 7,8!

De kosten zijn voorlopig gedragen door de Erasmus Stichting, de EUR en het EMC.

VO & MBO: Debatteerworkshop

In samenwerking met filosoof Ruby Knipscheer van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is er een debatteerworkshop ontwikkeld op basis van de Problem Based Learning Methode. Bij deze methode is het belangrijk dat de leerling het voortouw neemt en met de ander in gesprek gaat over onderwerpen die zij belangrijk vinden. De docent (of EUC student) fungeert hier slechts als gespreksleider. Tijdens deze debatteerworkshop denken de leerlingen na over maatschappelijke uitdagingen zoals: ‘Wat als een mening kwetsend is?’, ‘Hoe kan een mening het beste geformuleerd worden?’, ‘Wat is goed onderwijs volgens jullie?’, etc. De leerlingen bedenken o.a. hoe hun ideale school en curriculum eruit zal gaan zien en leren te debatteren. We gebruiken stellingen die o.a. thema’s als diversiteit en inclusie raken, zoals ‘Moet je tolerant zijn, ook naar intolerante mensen’, ‘Ik mag alles zeggen wat ik wil’, ‘Een identiteit staat vast vanaf mijn geboorte.’ Deze PBL-sessies bieden wij aan onder leiding van een tutor of student van de Erasmus universiteit.

VO & MBO: Wie wil ik worden? – workshop

Tijdens deze workshop wordt burgerschap besproken in de zin van een individuele rol binnen een maatschappij. Hoe kan jij met jouw interesses en talenten van waarde zijn voor de samenleving? Onder begeleiding van een Erasmus student denken de leerlingen na over wie zij nu zijn, welke studies en beroepen zij interessant zouden vinden en welke handvatten ze nodig hebben om van hier-naar- daar te komen. De jonge EUR en EMC studenten vormen een rolmodel voor de jongeren, ook als de universiteit niet het voornaamste einddoel is voor hen.

Centrale Bibliotheek Rotterdam

De Bibliotheek Rotterdam, onze grootste samenwerkingspartner, biedt projecten aan op het gebied van taal-en leesvaardigheid voor alle schoolniveaus. Bijvoorbeeld de lessenreeks LEF voor de brugklas dat gaat over LHBTQIA+ en diversiteit. Ook is er Deep Democracy waarbij jongeren opgeleid worden als gespreksleider en leren een dialoog te voeren met verschillende perspectieven. Daarnaast zijn er binnen de bibliotheek bezienswaardigheden voor alle leeftijden.

De Erasmus Experience is een interactieve tentoonstelling over de filosoof Erasmus, waar bezoekers in gesprek kunnen over stellingen van Erasmus. Hierbij kan zelfs gechat worden met Erasmus zelf! Tijdens deze tentoonstelling worden bezoekers uitgedaagd hun eigen mening aan te scherpen door te luisteren naar de mening van anderen. Geschiedenis, de moderne maatschappij, filosofie en taalvaardigheid worden zo gecombineerd.

Beeldkraken is een interactief spel gericht op begrijpend kijken; het interpreteren van beelden. Dit kunnen historische spotprenten zijn of moderne reclameposters. De leerlingen kunnen in gesprek gaan over hun verschillende interpretaties van de beelden. Hiermee worden de vaardigheden kritisch kijken, interpreteren en argumenteren geoefend, wat belangrijke vaardigheden zijn voor burgers om o.a. (sociale) mediabeelden kritischer te bekijken en propaganda en fake news te kunnen onderscheiden.